VELESTÚR – recenzie, ohlasy a reakcie

on . Posted in Zaujímavosti

Velestúr sa stal jednou z najžiadanejších kníh na začiatku roka 2015. V rebríčkoch predajnosti obsadzuje najvyššie priečky a pribúdajú zaujímavé názory, postrehy, recenzie, či reakcie médií.
Ide naozaj o výnimočnú motivačnú knihu, ktorá dokáže inšpirovať každého a tak sme sa rozhodli zhromažďovať na tomto mieste zaujímavé ohlasy a reakcie. A tiež odporúčania na podnetné recenzie.
Priebežne tento súhrn ohlasov dopĺňame o nové, takže ak ste knihu ešte nečítali – možno vám pomôžu rozhodnúť sa. A ak ste už čítali, môžete si porovnať svoje dojmy, postrehy, prípadne sa s nimi podeliť na e-mailovej adrese Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript. .

Nemám údery rád. Po prečítaní „Velestúru“ však viem, že úder, ktorý dostávam je požehnaním, a ten, ktorý dávam je omylom. Omyly si neradi priznávame - priznanie v našej tradícii chápeme ako porážku. Ale je to presne naopak. Priznanie je víťazstvo, nevyhnutný zostup na dno, pretože len od dna sa môžeme odraziť smerom hore. Ako vraví Jožo: „...v hĺbkach túžba rastie.“
Dan Landa, český spevák

Ohromila ma silná emócia príbehu. Mala som pocit, že v hlavnom hrdinovi je kus z autora. Pre mňa je to doteraz najlepšie, čo Banáš napísal. Ďakujem za krásny zážitok.
Katka Lešková, redaktorka SME Ženy

Velestúr je kniha, ktorá nielen ukazuje cestu, ale upriamuje pohľad dozadu na dôležité rozhodnutia, míľniky, pretože ako píše Banáš - jediný spôsob, ako sa vyhnúť chybám v budúcnosti, je poznať minulosť. Iba jej poznaním nájdeme kľúč k správnej ceste.
Príbeh je nabitý myšlienkami, podobenstvami, príbehmi, ktoré nútia zastaviť sa a uvažovať o tom, kde sa práve nachádzate vy.
Je to pocta mužom a ženám, ktorí dokážu snívať a pozerať sa do očí svojím starým zlyhaniam.
Je to príbeh o tom, ako nezostať „nulovým typom“. Tým sa stanete, ak stále začínate od nuly a nič poriadne nedokončíte. To že si dávame výzvy, vôbec nič neznamená. Nestali ste sa po nich lepší... Len dotiahnutie vecí ich robí skutočnými.
A platí to aj pri snahe zmeniť tento svet k lepšiemu.
Milan Buno, literárny publicista (prečítajte si celú RECENZIU na blog.sme.sk)

Príbeh ma dostal. Párkrát som mala chuť doňho vstúpiť a prispieť do diskusie polemikou a protiargumentmi. Na záver ma však dobehol a vyzliekol z pýchy, strachu z prehry, honby za úspechom. Tu som si uvedomila, ako blízko majú k sebe zdanliví oponenti. Koľko nás je Mužov a Žien, čo stále spíme? Muzikanti hrajú valčík Života a Velestur pozýva na parket. Kto má odvahu a chuť vydať sa na cestu poznávania s Mužom a jeho Liečiteľom, možno na konci príbehu objaví kus seba.
Mária Zinburgová, tarotová poradkyňa, Praha

Pútavý príbeh Jozefa Banáša je výzvou pre čitateľa k zamysleniu sa nad svojou životnou cestou. Naše životné pády a vzlety autor metaforuje do striedania dolín a kopcov Kremnických vrchov, kde sa nachádza mýtický vrch Velestúr, na ktorom je andezitová plošina – možno prastaré obetisko slovanských bohov. Dotknúť sa tejto skaly je rovnako silné, ako dotknúť sa svojej vlastnej podstaty...
Alan Dolog, ekológ, Lehota

Príbeh Muža a Ženy v tejto knihe je príbeh rieky v nás. Rieky, ktorá môže ničiť, ale môže aj vyživovať, pomáhať rásť. Hovorí o tom, že pri hľadaní skutočnej krásy sa musíme občas najskôr ponoriť do temných hĺbok rieky života, aby sme potom vedeli nad hladinou s ľahkosťou sviežeho vzduchu opäť precitnúť, otvoriť sa novému a naučili sa tancovať na vlnách života. Tam, kde sa stretá slnko s vodou.
Martin Ďuriš, terapeut

Keď som čítala príbeh Muža, uvedomovala som si, že je asi ešte veľa takých ľudí okolo nás, ktorí sa nepoučia z jedného, dvoch či aj troch znamení osudu, padajú hlbšie a hlbšie, až kým dosiahnu dno svojich síl. Otázne je, či pri každom z nich je nejaký Liečiteľ, ktorý ich usmerní, poradí, pomôže, či jemne napraví… Asi nie.
A práve preto by mala byť kniha VELESTÚR pomôckou, sprievodcom a návodom na to, ako žiť, aby sme už nepadali. Každá veta Liečiteľa si vyžaduje malé pozastavenie a zamyslenie sa, aby sa význam stihol integrovať do našich buniek.
Jožko Banáš priniesol znova príbeh, ktorý sa dotýka hĺbok našich duší a ja verím, že sa vďaka nemu stane veľa ľudí šťastnejším a uvedomelejším.
Monika Jakubeczová, terapeutka, koučka, spisovateľka.

Parádna. Kniha bola výborná. Dej bol fantastický a opisy super. Pán Banáš opäť raz napísal fascinujúcu knihu, ktorá prekonala moje očakávania.
Banášovská klasika nesklamala. Vrelo odporúčam každému prečítať.
Ivan

VELESTÚR som si kúpila a dokonca som na túto knihu netrpezlivo čakala.
Je úžasná, skvelá. Mám pocit, akoby som znovu našla silu ísť ďalej a – nedá mi to nenapísať – pri jej čítaní som videla pred sebou Joža Ráža.
Som presvedčená, že VELESTÚR by sa mal stať povinným čítaním pre ľudí.
Je to jedno z akej sociálnej skupiny, pretože každý sa tam nájde tak ako ja. Knihu som otvorila a ponorila sa do jej deja. Bol to šok, sprcha, prebudenie a nakopnutie. Takže moje veľké „ĎAKUJEM“.
Valéry

Velestúr bol pre mňa čitateľský zážitok, bola to úžasná alchýmia človeka. Kdesi som čítala, že dobrú knihu spoznáš podľa toho, keď po jej prečítaní máš pocit, že sa z teba stal lepší človek. Po prečítaní románu Velestúr tento pocit mám a verím, že ho budú mať aj iní čitatelia.
Ildikó Jančo Mészáros

Super kniha - čítam, čítam, ani nedýcham a.... zrazu som na konci! Aká škoda! To by chcelo urýchlene ďalšiu, pán Banáš.
Zuzana Kováčová

Je to úžasná kniha. Už len zopár listov a som v závere. Vďaka.
Blanka Holíčková – Daneková

Pan Banáš mne opět nezklamal. Po tajemně napínavých knihách kódů, nyní napínavý příbéh, plný zvratů, napětí a překvapivých informací. Musel jsem se dost přemáhat, aby jsem dnes po půlnoci knihu odložil a šel spát. Už se těším na večerní pokračování četby! Jádro příběhu se odvíjí v krásných Kremnických vrších - které mám v oblibě díky běžkařské "Bielej stope", ale o tajemnem vrchu Velestur a jeho tajemstvích jsem se dozvěděl až teď. Příběh Vás ale zavede mimojiné na slovenskou vojenskou misi do Afghanistánu ... ale hlavně jako vždy "banášovka " miří do srdce čtenáře.
Vlastimil Papež

,,Kniha Velestúr sa číta veľmi ťažko. Nie kvôli Jožovmu štýlu, ten je brilantný. Ale kvôli katarzii, ktorou počas čítania tohto príbehu prejde azda každý čitateľ. A ešte niečo: Jožo, vďaka, ukázať cestu je vždy lepšie ako po nej kamaráta vodiť za ručičku.
Juraj Soviar, básnik, textár

Pán Banáš,
nedočkavo som čakala na Vašu ďalšiu kniha a Velestúr stojí za čakanie.
Úžasná kniha plná faktov i návodov na zamyslenie. Som nadšená a ďakujem!!!
Chcela som sa Vás spýtať na niektoré veci, ale mnohé už boli zodpovedané. Je mi len ľúto, že na Slovensku nežije viac Banášov, ktorí by nám otvárali oči a nútili nás rozmýšľať. Viem, že sa chystáte do Žiliny.
Teším sa na besedu s Vami, veľmi, veľmi. Želám Vám a Vaším blízkym iba všetko dobré. Teším sa na Vašu ďalšiu tvorbu.
S úctou a srdečným pozdravom,
Vlasta Medová

Čítal som všetky knihy od p.Banáša. Pri čítaní knihy Velestúr som mal spočiatku pocit, že to nie je celkom jeho parketa. Ale dej knihy ďalej gradoval a bol pre mňa zaujímavou cestou do hĺbín ľudskej duše. Odkrýval podstatu poslania človeka na tomto svete, ktorá nespočíva v hromadení materiálnych statkov, ale v schopnosti človeka spoznať, kedy má dosť a začať pomáhať ostatným nielen materiálne, ale predovšetkým dávať zo seba samého to najcennejšie, čo robí človeka skutočne vnútorne vyrovnaným a šťastným. Hrdinovia románu urobili v živote veľa chýb, zlých rozhodnutí, s ktorými sa nedá žiť len keď ich oľutujeme. Treba ich vyvážiť konaním dobra. To je podľa mňa jeden z odkazov románu. Dobrá kniha by nemala len život opisovať, ale predovšetkým motivovať čitateľa tak, aby zmenil sám seba a konal dobro. A takouto knihou je práve román Velestúr.
Jozef Kletečka, Topoľčany

Dobrý deň pán Banáš, dovolila by som si Vám poslať svoj názor na Vašu najnovšiu knihu Velestúr. Ja to tak vnímam, že v knihe sa odohrávajú príbehy troch ľudských bytostí a tajomných rún. V príbehu Muža vidíme, že až často pád na samotné dno a katarzia po ňom, nás privedú k pravým hodnotám, ktoré v srdci aj máme, ale z nejakého dôvodu ich nerealizujeme vo svojom živote. V úzadí sledujeme aj príbeh Ženy. Súhlasím s názorom, že miestenka v kostole a vzorná dochádzka na bohoslužby či omšu, nie sú zárukou toho, že človek je aj skutočne veriaci. Naša zbožnosť a predsavzatia sa často končia za bránami kostola. Aj Liečiteľ je dôkazom toho, že cez vlastné bolesti a hriechy, sme akosi ústretovejší voči slabostiam tých druhých.
Príbeh rún : dávnejšie som čítala knihu Slovanské Védy, kde sa píše, že pôvodná staroslovienska bukvica mala 49 znakov. Tieto vyjadrovali zvuky, ktoré aktivovali vyššie čakry. Runy mi pripomínajú mantry, ktoré tiež dokážu vybrovať a jednotlivé slabiky majú samotný konkrétny význam.
V knihe Tajomná sila slova, Valerij Sineľnikov píše, že už cárovná Katarína II. Svojho času povedala, že Slovania mali svoje písmo dávno pred Kristovým narodením. Cyril a Metod zmenili niečo, čo predtým existovalo tisíce rokov. Autor tu tvrdí, že celé naše staroveké dejiny vymysleli v stredoveku. Boli niekoľkokrát prepisované podľa toho, ako to vyhovovalo politickému režimu. V mnohom sa s Vami pán Banáš stotožňujem, preto končím slovami: "Lepšia je vlastná, hoci aj nedokonalá cesta, než dokonalá cesta niekoho iného. Nie som majiteľom pravdy, hľadám pravdu." :-)
Ďakujem Vám za vzácne a oslobodzujúce poznanie na mojej ceste.
Silvia Škaldová

Super ako všetky Banášove knihy
Maki (Rimavská Sobota)

Mne sa kniha nepáči. Autor je mimo reality a pod ruškom fikcie vlastne čitateľa závádza. Je smutné, že knihkupectvá sú zavalené takým, podľa mňa, brakom ... asi je to výnosné.
Čitateľ

Dobry den p.Banas. Precital som si Vasu knihu Velestur .Hodnotim ju ako Vasu najlepsiu. S niecim v nej suhlasim, s niecim nie ale to je v poriadku. Ak sa spisovatel odvolava na fakty,tak som rad ak su pravdive. Pisete - citujete Evanjelium podla Matusa kapitola piata-Jezis a zakon.Uz davno som necital Bibliu tak som si ju otvoril ale Vasu citaciu som nenasiel.Budem rad ak ma usmernite. Dakujem, prajem este vela podobnych diel.
Milan Lukac
Odpoveď
Milý pán Milan, veľmi pekne ďakujem za Vaše milé a povzbudivé slová. Vaša otázka: Biblia, Tranoscius Liptovský Mikuláš a Slovenská Biblická spoločnosť Banská Bystrica 2000, Evanjelium podľa Matúša, Kapitola 5, Ježiš a Zákon, riadok 26: Vpravde hovorím ti: nevyjdeš odtiaľ, kým nezaplatíš do poslednej koruny. Želám Vám len to najlepšie, Jozef Banáš

Dobrý deň, pán Banáš! Pozdravujem Vás z Galanty. Obdivujem Vašu spisovateľskú potenciu. K Velestúru: kniha nie je z tých, ktorú "zhltnete" na jeden dych, je náročnejšia. Možno, že Vás zaujme informácia, že aj v horách blízko Javorníkov, presnejšie v Hornej Marikovej /okr. Pov. Bystrica/ je skala, do ktorej je vyryté runové písmo. Odkaz kohosi komusi, azda aj nám.
Máme toho na Slovensku poskrývaného dosť, len o tom nevieme. Vďaka, že nám to sprostredkujete aj prostredníctvom umeleckej literatúry.
Prajem veľa tvorivých nápadov, radosť z výsledku a veľa čitateľov.
Anna Jónásová

Hľadanie pravdy a spravodlivosti je asi tá najťažšia vec na svete. Nájsť tú správnu cestu, byť dobrým príkladom pre deti aj spoločnosť je veľmi ťažká úloha, s ktorou bojujeme celý život. Nezmyselnosť vojen, šikanovania, vyvyšovania sa jeden nad druhým to je dennodenný boj nás všetkých. Ďakujem za túto knihu, ktorá mi dala silu s týmto všetkým naďalej bojovať, lebo už som to pomaly vzdávala. Ďakujem za rozšírenie mojich biednych znalostí. Vôbec som netušila, že existuje nejaký vrch Velestúr. Ďakujem za to, že ste začali písať knihy, ktoré mi veľa dali.
Prajem veľa zdravia

Daniela Šurláková

Vážený pán Banáš,
ďakujem aj za Velestúr, ktorú knižku som pred týždňom dočítal a považujem ju za jednu z najlepších aké som kedy čítal. Obdivujem Vaše vedomosti, ale aj spisovateľské nadanie a v tejto knižke aj veľkú odvahu verejne poukázať na nešváry svetovej politiky vďaka ktorým trpia a prichádzajú o životy nevinní ľudia najmä v islamských krajinách. Som Vám vďačný aj za Vaše neúnavné snaženie o mierové riešenie konfliktu na Ukrajine, ktorý vyvolal "náš nový mocný brat". Veľmi Vám držím palce, aby sa Vám darilo vo všetkom o čo sa snažíte v mene ľudskosti a pravdy. Tiež prosím, aby ste, ak sa dá, zaradili aj moje meno pod výzvu proti vojne na Ukrajine. Bridí sa mi ako mocní tohto sveta zavádzajú a ničia životy jednoduchých ľudí a pritom sa tvária ako ochrancovia demokracie a ľudských práv. Ak Vám budem môcť niekedy vo Vašich snaženiach pomôcť, rád tak urobím ak mi dáte vedieť ako. Najmä na Orave, kde žijem. Ešte raz vďaka pán Banáš.
Peter Škerlík, Dolný Kubín

Vážený pán Banáš!
Knihu považujem za veľmi dobrú, vynikajúcu. Musím ju začať ale čítať ešte raz, je v nej veľa toho čoho by sa človek mal pridržiavať. Krásne myšlienky!
Zo začiatku som so myslel, že je to akási spoveď z vášho života, ale nie je to tak. Poznáte veľa osobností, takže ten rocker, boxer, pretekár, znalec východných bojových umení – to je asi viac osobností. Každý asi potrebujeme liečiteľa – lekára Straku. Nadšení z knihy iste zas nebudú politici a niektoré ministerstvá a tiež cirkev. Vystihol ste to veľmi presne v knihe.
Ja osobne i manželka Vám gratulujeme k napísaniu tejto knihy. Ste svetaznalý a priamy človek. Veľmi si vás vážim! Srdečne vás pozdravujem a azda vám budem môcť aj podať ruku, keď prídete na besedu do Rožňavy.
Ondrej Rozložník s manželkou Máriou, Rožňava

U mňa: Výborná kniha. Moja skúsenosť s Velestúrom: Niekoľko rokov naspäť na bežkách cezeň a potom zjazd rovno do hostinca a naspäť na Skalku. Podobnosť: Velestúr a Pohanská( bývalé sídlo Keltov pri Plaveckom hrade )
Ďakujem Vám hlavne za duchovnú stánku Vašej knihy.
Gulyáš František

Srdečne Vás pozdravujem, pán Banáš,
prečítal som si Velestúr a nedá mi nereagovať. Veľmi mi to pripomenulo moju cestu, ktorú som opísal v nedávno vydanom albume Svet čo prichádza.
Verím, že pre mnohých, zvlášť na Slovensku, to môže byť silná káva, ale vo sfére názorov na cirkev sme myslím na jednej lodi. Možno si spomínate, keď si v Žiline na konci besedy k Vašej knihe Kód 1 vzal slovo muž v strednom veku, ktorý Vám z vlastnej cirkevnej skúsenosti dal za pravdu. Po tom, čo ste vtedy hovorili, som jednoducho nemohol mlčať. Pravda sa nedá ukryť ani prekrútiť, aj keď sa to môže dariť niekoľko storočí alebo tisícročí. Karma dobehne každého, počnúc jednotlivcom a končiac politickým/náboženským systémom.
Teším sa, že svojím novým románom obraciate pozornosť ku slovanským koreňom, pôvodnej kultúre a písmu. Takisto symbol svargy sa v klipe nevyskytuje náhodou. Je čas sa rozpomenúť na svoje korene a múdrosť Slovenov, zvlášť v čase, kedy sa vyostruje konflikt medzi západným svetom a slovanským územím. Želám Vám všetko dobré a rád Vás opäť uvidím na besede o novej knihe.
Miroslav Valovič, Žilina

Dobrý deň prajem pán Banáš,
konečne som sa cez povinnosti dostala k Vašej knihe Velestúr a musím Vám povedať, že napriek nádhernému počasiu, som dnes celú nedeľu sedela nad knihou a nedalo sa od nej odtrhnúť. Za to som na Vás trochu nahnevaná , píšete príliš dobré knihy. Ešte som ju nedočítala, ale už môžem povedať, že je to skvelá kniha, veľmi pútavá, poučná a verím, že pre mnohých ľudí aj nápomocná v ich životných rozhodnutiach. Prajem Vám ostré pero a teším sa na besedu u nás.
Ema Homolová, Čadca

Potešenie z objavovania Velestúra
„Prebijem sa, lebo sa prebiť chcem“ Z množstva nádherných myšlienok, ktorými je kniha p. Banáša priam presiaknutá, je toto Štefánikovo heslo najvýstižnejšou charakteristikou hlavného hrdinu jeho posledného románu. Velestúr je kniha, ktorá sa verne priraďuje k jeho predošlým románom Kód 9 a Kód 1, no pre osobnostný rast čitateľa je najinšpiratívnejšou.
Anonymne pôsobiaci hlavní hrdinovia –Muž ,Žena a Liečiteľ- priam ponúkajú možnosť hľadať sa v hrdinoch a otvárať cez nich svoje trináste komnaty. Nedá mi nespomenúť, aj keď to iste sami pri čítaní zistíte, že hlavný hrdina a český kontroverzný spevák Dan Landa, majú veľa spoločného. Bola to veľmi inšpiratívna voľba. Prepojenie mystického s reálnym dáva knihe veľmi pútavý a provokujúci náboj. Po prvých stránkach zistíte ako hlboko vás vtiahne provokujúcimi otázkami, ktoré sa mnohí z nás kladú iba v sebe.
Je to dynamický príbeh človeka ,ktorý sa sám sebe stratil. Akoby v uzavretej miestnosti búšil päsťami do priehľadných skiel ,všetko tam vonku vidí ale nemôže tam. Je plný bezmocnej zlosti, pretože chce zmeniť svet ale vôbec nechápe, že zmena začína najprv u neho .
Záhadný liečiteľ sa stáva jeho svetielkom v tme, ktoré pomaly zapaľuje svetla, otvára dvere ,pomáha búrať sklenené steny .Životná cesta hrdinu je nesmierne dynamická a plné peripetií, neustále bojuje s veternými mlynmi ale najmä so sebou samým.
Keď zatvoríte knihu a spolu s hlavným hrdinom si vydýchnete ,možno vás napadne podobne ako mňa..o čo to vlastne bolo? ..
Bolo to o láske .. tak často ho vyslovujeme, čítame ...slovo na päť písmen..nič na svete nemá toľko podôb ako práve láska..Vždy sa o nej písalo a verím, že sa aj vždy písať bude. Tak ako Muž musel vystúpiť zo svojho skleneného väzenia, aby sa dotkol hviezd a pocítil lúče slnka na pomyselnom Velestúre, naučil sa milovať sám seba ,svoju Ženu a všetkých, ktorých chcel meniť, tak každý z nás potrebuje ten slnečný lúč lásky a hviezdneho pohladenia...
Čítanie to je veľmi príjemné a vrelo vám odporúčam..prečítajte si ju..
Z množstva nádherných myšlienok, ktorými som zapísala niekoľko záložiek aspoň niekoľko, aby ste vedeli, na čo sa máte okrem príbehu tešiť.
„Každá veľká zmena sa začína malou, každé veľké dobro sa začína malými dobrami. Chceš, aby ti ľudia verili, nuž si pamätaj, že viera nie sú slová, ale činy“
„Svedomie je taká zaujímavá vecička, ktorá ľudom hovorí, aby nerobili to, čo práve urobili..“
„Pýcha, priateľu, je len škraboškou vlastných chýb..“
„Radosť a žiaľ sa znášajú lepšie vo dvojici“
„Sila človeka sa nemeria podľa toho, koľko získa, ale podľa toho, koľkého sa dokáže zriecť..“
A to som vám nevybrala najkrajšie..veď vás nechcem pripraviť o potešenie vášho vlastného objavovania...
Ebbee

Pád nahor
Hneď ako vyšla ďalšia kniha Jozefa Banáša vedel som že mi príde pod ruky, bolo len otázne kedy. V nepríjemnom mrazivom počasí som sa rozhodol zájsť do Martinusu, očkom som hodil po Trende, ktorý som si plánoval kúpiť kvôli rozboru pádu rubľa. Uprostred skúškového obdobia sa mi však táto idea okamžite prestala páčiť. Po hĺbavom rozjímaní nad „Iron Curtain“ som sa rozhodol odísť. Pri odchode mi však pohľad uhol k rebríčku najpredávanejších kníh daného kníhkupectva, Velestúr, bolo rozhodnuté. Dobre, vravím si, potrebujem trochu odpútať pozornosť od priamky „MC“ prechádzajúcej minimom bodu „AC“. Kúpil som si ju teda. Zvyšok dňa som trávil s hlavnou postavou „Mužom“ v rozhovoroch, ktoré otvárajú mnohé zákutia ľudskej mysle. „Muž“ pochopí, že potlačením prirodzených ľudských vlastností ako egoizmus, cieľavedomosť – chuť prekonávať stále nové méty, ho neuspokojuje. Postupne, ako dvíha latku do výšin zisťuje, ako sa hlbšie a hlbšie stráca v dlhom páde, ktorým je jeho vzostup. Prvotná ideológia jeho zamestnania, či „poslania“ mizne v tmavej diere spoločne s ním. Rodinné piliere, ktoré podopieral, už ďalej nevládze držať, postupne ho zasypávajú. V momente zhluku udalostí sa ocitne v tvárou v tvár sebe samému. „Liečiteľ“ v podobe ukazováka mu, nie len pomáha objaviť svetlo, ktoré potrebuje vidieť. No hlavne je jeho kompasom, ktorým sa k nemu dostane. Vyvstávajúcimi otáznikmi sa snažia spoločne zodpovedať zmysel „cesty“ človeka. V závere sa púť končí odpoveďami, „Liečiteľ“ mizne. V knihe cítiť rukopis J. Banáša. Kontinuálne s hlavnou dejovou líniou sa dotkne tém ako spomínaná strata počiatočného nadšenia, motívu, zapálenosti, s ktorou môžu súvisieť rôzne širšie súvislosti. Cirkev, či politické špičky, ktoré si realitu, či históriu prispôsobujú svojmu obrazu sveta pomáhajú dotvárať pokrytecký priestor, v ktorom sa môže človek jednoducho stratiť. Preto autor vytvára priestor pre zamyslenie sa nad sebou prostredníctvom života „Muža“ vo svete, kde tieto faktory silnejú. Zvládol by výstup na Velestúr bez „Liečiteľa“, či práve kvôli tomu, že nikto s ním fyzicky nebol sa mu výstup vydaril? V živote si mnohé situácie žiadajú pomoc druhých, ak nám pomôžu sme im prirodzene vďační. Nemali by sme im ďakovať aj práve preto, že pri nás nestoja? Vtedy práve dokážeme objaviť našu vnútornú silu a spoznáme „svojho Liečiteľa“. Cestou životom zažívame mnohé scenáre, ktoré by sme bez vlastného pričinenia, či bez pomoci iných ťažko zvládli. Myslím, že podstata knihy vyplýva v kombinácii oboch. Správať sa tak, aby sme v dobrých časoch pomoc adresovali, a v časoch neľahkých pomoc pokorne prijali. Čím dáme priestor obom „Liečiteľom“, tým fyzickým i tomu nášmu vnútornému. Je vzácnosťou sa takýmto „Liečiteľom“ stať a rovnako mať takýchto ľudí v okolí. Niekedy možno stačí len otvoriť oči (rovnako ako „Muž“ v príbehu) „Liečiteľa“ uvidíme.
Roman Rajninec, Bardejov, Bratislava

Dobrý večer, pán Banáš,
uvažovala som, vzhľadom k množstvu príspevkov na Vašom webe ku knihe Velestúr, či reagovať, alebo  to - vzdať. Ale práve kniha Velestúr ma poučila, že ak chcem niečo urobiť   - bez ohľadu -  či to bude „dobré“ , alebo „zlé“ - riaď sa svojím Srdcom.  A to mi povedalo – skús napísať – čo chceš napísať  (nič zlé  sa nemôže stať..)
Dnes (3.3.2015 – 20:00 hod.) som dočítala knihu Velestúr.
Otázka z mojej strany. Bola duchovne lepšia táto knižka  ako  KÓD 1, ev. KÓD 9? Neviem. Každá  knižka od J. Banáša  bola  výborná, vždy o niečom inom,  i keď -  o tom istom.. Velestúr som si kúpila 27.2.2015 a dočítala dnes 3.3.15 o cca 20:00 a - plakala som – zvlášť pri závere Knihy (str. 253 – 263). Slzy išli zo mňa úprimne, niektoré sa kotúľali po líci rýchlo, ale tá posledná  - išla - veľmi  - veľmi pomaly...
Som človek, ktorý nechce iným ľuďom vnucovať  svoje rady (byť v dobrom)  - „ prečítaj si poslednú  knihu od Banáša“, i keď v prvom momente - som chcela - nič viac a nič menej - len zdieľať.. Ale uvedomila som si, že každý z nás –„ človekov“ - sa mentálne nachádza na inej "planéte" a neviem -  nie som si istá, či by bola každého spätná väzba – pozitívna – voči mne i voči Banášovi.
Moje rozhodnutie bolo - ak sa má konkrétny  Človek dostať ku knihe Velestúr, tak sa k nej dostane - i bez môjho doporučenia. Tak - ako som sa dostala k nej i ja (bez akéhokoľvek doporučenia) - a ako hovorím - všetko je vo mne veľmi "čerstvé",  a nechcem na tomto mieste rozprávať o svojom vlastnom  "Liečiteľovi", v ktorého Mene – konám od r. 1993 a vlastne odvtedy som si istá, že konám – dobre. Čo to znamená -  DOBRE? Jednoducho:

AKTIVA = PASIVA.

A je to životne potvrdené i tým, že profesne  už 26 rokov vykonávam funkciu hlavného účtovníka v jednej  - chválabohu – slovenskej strojárskej firme, kde dennodenne riešim, čo zúčtovať na stranu AKTIV a čo na stranu PASIV, tak, aby nebola narušená rovnováha.. - MAJETKU a ZAVAZKOV -  rovnováha duchovná  i tá - pozemská - samozrejme.. Ako dolu - tak i hore.. Všetko so všetkým - súvisí.
P.S. Možno - ten môj "Liečitel" , ktorého veľmi cítim v sebe - je oveľa tichší a – mĺkvejší (ako Liečiteľ vo Velestúre),  i keď ušami nepočujem, čo mi hovorí, skôr ho vnímam  - Srdiečkom.. Ono mu načúva, rozumie mu a koná..

JA  +  SRDCE = JEDNO.

Záver: Verme - prosím - svojmu srdcu (ako je to písané vo Velestúre) a určite - ak sa táto myšlienka posunie ďalej (čomu verím),  tak o pár rokov  - tento Svet, Svet Slovanov - by mohol byť oveľa, oveľa  - šťastnejší. Myslím – duchovne – šťastnejší.
Ď
akujem za Velestúr, rovnako tak i za predchádzajúce knižky od J. Banáša, ktoré som čítala a – prečítala.
S úctou k Jozefovi Banášovi